Poznáte najrýchlejšie, najdrahšie a najbláznivejšie modely automobilov?

Zdá sa, že časy, keď výrobné pásy opúšťali bezduché sériové športové vozidlá, od milénia definitívne patria minulosti. Stále viac elegantných roadsterov, kabrioletov, kupé a športových limuzín sa uchádza o priazeň dobre situovaných kupcov.

15.08.2011 14:09
debata

Jedno je pri tom isté: Ešte sa nikdy nenarobil taký veľký vietor okolo športových áut, aký nás očakáva v nasledujúcich rokoch. Po dekádach, v ktorých skeptici a samozvaní odborníci predpovedali definitívny koniec drahým športovým vozidlám, stojíme pred najväčšou záplavou modelov silných a luxusných automobilov, aká kedy bola.

Legendárne modely zašlých čias dostali najmodernejších nástupcov alebo aspoň čiastočne kráčajú v šľapajach svojich predchodcov – meno je záväzok. Výrobcovia z plných síl vyvíjajú štúdie, ktoré predznamenávajú dizajn nadchádzajúcej generácie vozidiel. Celkom futuristicky, ako ich ohlasujú, sa sériové modely vo väčšine prípadov do sériovej podoby nedostanú – aj keď sa výrobcovia pokúšajú predať ten-ktorý technický koncept ako absolútnu novinku. Napríklad takzvaná pevná sklápajúca strecha, ako aj mnohé iné veci, existovali už v 30-tych rokoch minulého storočia.

Naproti tomu sa na povrch vyplavila nová skutočnosť – od roku 2000 výkonnostné športové automobily stále viac používajú najmodernejšie materiály. Tu sú dva názorné príklady: Karosérie sa vo zvýšenej miere vyrábajú z karbónu a brzdy dostávajú keramické kotúče. K štandardu patrí stále častejšie aj stabilizačný systém. Bezpochyby je tu veľkým príkladom Formula 1, a to nielen po technickej stránke. Čo do optiky sa ten-ktorý kus orientuje medzičasom tiež na pretekárske automobily a zdá sa, že dávno opotrebovaný slogan zo 60-tych rokov minulého storočia „Len lietať je krajšie“ sa čoskoro stane realitou.

Ten, kto v ostaných rokoch pozorne prechádzal halami veľkých medzinárodných autosalónov, možno zbadal nejedného nováčika v radoch automobilových výrobcov. Sotva existuje odborný časopis, ktorý by v minulosti neprinášal správy o značkách ako Fisker alebo Pagani. Ešte menej známe mená možno objaviť na milionárskej automobilovej prehliadke uskutočňovanej v Moskve alebo na luxusnom veľtrhu pravidelne usporiadanom v Monte Carle. Výhody pre vystavovateľov, ktorí ročne postavia, prevažne ručne, iba zopár noblesných áut, sú jasné ako na dl ani: Tu natrafia na bohatého zákazníka takmer pred dverami. Čaká priam na to, aby sa mohol stať majiteľom nového exotu (možno nejakého modelu Panoza alebo Tramontana?) – samozrejme za predpokladu, že vozidlo disponuje bohatým počtom valcov a nadbytočným výkonom.

333 športových automobilov Foto: Ikar
333 športových automobilov 333 športových automobilov

Požiadavku zákazníkov na stále väčší výkon motora spĺňajú výrobcovia športových automobilov bez problémov. Takmer v pravidelných štvrťročných intervaloch pribúda zopár konských síl a zdá sa, že tento akt je veľmi dôležitý iba z imidžových dôvodov – triky podobného druhu nemajú veľký vplyv na zvýšenie maximálnej rýchlosti.

Krátko pred vydaním knihy mátali v tlači správy o tom, že v USA v roku 2008 vznikne najluxusnejší automobil na svete. Vozidlo v cene asi desať miliónov dolárov by malo všetky dosiaľ vyrábané autá zatlačiť do úzadia, pretože na pohon je vyhradený 16-valcový motor so 14-litrovým zdvihovým objemom – výkon motora 882 kW (1 200 k)!

Z knihy 333 športových automobilov, Ikar

Pagani Zonda F

Najaktuálnejšie vozidlo Pagani má modelové označenie Zonda F. Tým zostal taliansky výrobca verný tradícii pomenovať svoje modely podľa vetra vejúceho od juhoamerických Ánd. Značkou „F“ si spomenuli (neplánovane) na nebohého automobilového pretekára Fangia.

Model Pagani Zonda F
Zdvihový objem/valce: 7 291 cm3/12-valcový
kW/k: 443/602
Rok výroby: od 2005
Počet kusov: –

Pagani Zonda F Foto: Ikar - 333 športových automobilov
Pagani Zonda F Pagani Zonda F

Rinspeed zaZen

Rinspeed a Bayer Material Science vyvinuli spoločne koncept „zaZen“, „svetelný prelud“ na štyroch kolesách. Ukazuje technickú revolúciu v konštrukcii automobilov, pretože priesvitné zadné okno sa stáva holografickou svietiacou plochou. Z ničoho nič z naoko sa vznášajúceho hardtopu zažiari tretie brzdové svetlo.

Model Rinspeed zaZen
Zdvihový objem/valce: 3 824 cm3/6-valcový
kW/k: 261/355
Rok výroby: 2006
Počet kusov: unikát

Rinspeed zaZen Foto: Ikar - 333 športových automobilov
Rinspeed zaZen Rinspeed zaZen

Cadillac Sixteen

V roku 2002, pri príležitosti 100. narodenín, predviedol Cadillac celý rad mimoriadnych exponátov, okrem iného aj tento luxusný model s 16-valcovým motorom. S rázvorom kolies 3 556 mm a dĺžkou 5 673 mm poskytuje Cadillac Sixteen obdivuhodný pohľad; jeho kontúram dominuje dlhý kryt motora a 24-palcové kolesá s pneumatikami rozmeru P 265/40 R25.

Model Cadillac Sixteen
Zdvihový objem/valce: 13 600 cm3/16-valcový
kW/k: 735/1 000
Rok výroby: 2002
Počet kusov: unikát

Cadillac Sixteen Foto: Ikar - 333 športových automobilov
Cadillac Sixteen Cadillac Sixteen

Saleen S7

Firmu Saleen Inc. založil v roku 1983 Kalifornčan Steve Saleen a pre agresívny tuning (najmä na modeloch Ford Mustang) je známa nielen v USA. Okrem toho v dielni športových vozidiel vznikajú „čistokrvné“ pretekárske autá ako typ SR7. Z tohto modelu, ktorý v roku 2001 v Le Mans vyvolal vášnivé diskusie, existuje už aj „krotká“ cestná verzia – za 400 000 US dolárov.

Model Saleen S7
Zdvihový objem/valce: 7 000 cm3/V8-valcový
kW/k: 404/549
Rok výroby: od 2002
Počet kusov: –

Saleen S7 Foto: Ikar - 333 športových automobilov
Saleen S7 Saleen S7

Lamborghini Murciélago

Verné tradícii, pokrstilo Lamborghini aj model Murciélago menom bojového býka. Murciélago je dvojmiestne kupé s otvárateľnými dverami smerom nahor a vie uháňať až 330 km/h. Pred zadnou nápravou má umiestnený V12 motor, ktorý je typický pre Lamborghini. Prevodovka sa nachádza pred motorom, za ňou leží diferenciál

Model Lamborghini Murciélago
Zdvihový objem/valce: 6 192 cm3/12-valcový
kW/k: 426/580
Rok výroby: od 2001
Počet kusov: –

Lamborghini Murciélago Foto: Ikar - 333 športových automobilov
Lamborghini Murciélago Lamborghini Murciélago

Spyker C8 Laviolette

Laviolette, čiže kupé, prvý raz predstavené verejnosti roku 2001, poháňa 4,2-litrový motor Audi-V8, ako to je aj pri verzii Spyder.

Model Spyker C8 Laviolette
Zdvihový objem/valce: 4 172 cm3/8-valcový
kW/k: 335/450
Rok výroby: od 2005
Počet kusov: –

Spyker C8 Laviolette Foto: Ikar - 333 športových automobilov
Spyker C8 Laviolette Spyker C8 Laviolette

Porsche 911 Turbo Cabriolet

Od roku 2003 existuje v segmente kabrioletov nový vrchol: veľké otvory prívodu vzduchu do motorového priestoru vpredu a na bokoch vozidla signalizujú, že po 14 rokoch si možno znovu kúpiť otovrené Porsche Turbo. Motor športiaka dopujú dve turbodúchadlá – tým zvládne šprint na 100 km/h za 4,3 sekundy. Značku 160 km/h dosiahne za 9,5 a „tlak dostať sa dopredu“ končí až na 305 km/h.

Model Porsche 911 Turbo Cabriolet
Zdvihový objem/valce: 3 600 cm3/6-valcový
kW/k: 309/420
Rok výroby: od 2003
Počet kusov: –

Porsche 911 Turbo Cabriolet Foto: Ikar - 333 športových automobilov
Porsche 911 Turbo Cabriolet Porsche 911 Turbo Cabriolet
debata chyba