Automobilové časopisy síce začali na počudovanie pravidelne a častejšie písať o luxusných vozidlách, nálada v mnohých európskych krajinách však ešte nesršala optimizmom. Iba niekoľkí lepšie zarábajúci ľudia si mohli dovoliť drahé automobily, ku ktorým patrili aj športové vozidlá, pre tých ostatných bežných zostali nesplniteľným snom.
Nadšenie, ktoré vyvolali vozidlá Ferrari, Jaguar alebo Porsche 356 však pomohlo, aby sa táto nálada aspoň na krátky okamih zlepšila. Veď športové autá boli poslami budúcnosti a nositeľmi nádejí. Nielen navonok boli jedinečné, originálne boli aj vďaka ich vnútornému priestoru. Už len prístrojová doska s mnohými prepínačmi a pákami bola umeleckým dielom. A primerane k tomu musela byť aj reklama týchto vozidiel vecná, no zároveň aj inovatívna. Mnohé fotografie a kresby demonštrovali úžitkovú hodnotu vyspelej techniky alebo neskonalý komfort. Fotografi a grafici sa snažili postaviť rané športové automobily povojnových čias do čo najkrajšieho svetla.
Mnohí výrobcovia automobilov sa od 50-tych rokov minulého storočia so svojimi sériovými vozidlami prvý raz znovu oficiálne zúčastňovali na medzinárodných pretekoch. Tí úspešní vyhrali napríklad Rely Monte Carlo, Critérium Neige et Glace, Tour de Belgique alebo Tour de Corse. Víťazstvá na snehu a ľade alebo na asfaltových dráhach boli dostatočným dôkazom mimoriadnych jazdných vlastností cestného športového vozidla. Ale aj opačná cesta bola možná: napríklad i legendárny Mercedes-benz s krídlovými dverami bol najskôr koncipovaný ako čisto súťažné vozidlo (300 SLR) a v roku 1952 úspešne nasadené na pretekoch Panamericana. Na základe tohto víťazného automobilu vznikla najskôr sériová verzia Mercedes-Benz 300 SL. Kombinácia rúrkového rámu, takmer bez zmeny prevzatého z pretekárskeho vozidla, a futuristických krídlových dverí v peknej nadčasovej karosérii je dodnes obdivuhodná. Pre významné osobnosti tých čias bolo toto auto symbolom úspechu, pre iných dosiahnuteľnou túžbou – pre väčšinu však zostalo nesplniteľným snom.
Jedinečnosti 300 SL sa nepriblížil nijaký iný automobil. Konkurencia sa ho ani nepokúsila skopírovať. Považovala ho skôr za zdroj impulzu a prekvapila celkom inak stvárnenými modelmi. BMW sa upísalo elegantným vozidlám s osemvalcovým motorom, Enzo Ferrari zotrvával pri dvanástich valcoch, na druhej strane veľkej mláky debutoval Chevroletov bestseller Corvette. Je paradoxné, že v krajine vozidiel s obrovskými motormi a výkonmi vybavili Corvette najskôr iba šesťvalcovým motorom.
Výrobcovia vnášali do svojich prestížnych modelov prvky, ktoré sa dovtedy dali kúpiť len na objednávku. Nastúpilo riadenie s posilňovačom a posilňovač bŕzd, ako aj kotúčové brzdy a päťstupňová prevodovka. Už vtedy boli športové vozidlá pre všetkých výrobcov automobilov kritériom, podľa ktorého ich posudzovali a ktoré ich nabádalo k najvyšším výkonom, aby oproti konkurencii príliš nezaostali.
Osobitou triedou boli – ako aj v predvojnových rokoch – všetky vozidlá, ktoré boli navonok síce vkusné a kompaktné, pod ich kapotou sa však namáhal maximálne štvorvalcový agregát. Tým zaujali najmä tie vrstvy kupujúcich, ktoré mohli investovať „iba“ do MG.
Napočudovanie, podniky z „malých áut“ vytĺkli veľké peniaze, veď po obchodnej stránke boli masovým produktom vyrábaným s nízkymi nákladmi.
Z knihy 333 športových automobilov, Ikar
Mercedes-Benz 300 SL
Základ modelu 300 SL tvorí rúrkový rám. Takáto konštrukcia – prebratá zo stavby lietadiel – je mimoriadne tuhá a stabilná a dovoľovala aj použitie ďalšieho výrazného prvku – krídlových dverí. Aby sa však pre osobné športové auto zabezpečilo pohodlné nastupovanie, rámová karoséria sa musela trochu modifikovať.
Zdvihový objem/valce: 2996 cm3/6-valcový
kW/k: 158/215
Roky výroby: 1954 – 1957
Počet kusov: 1400
Porsche 356 A Cabriolet
Prvý športový automobil značky Porsche poháňal modifikovaný 1,1-litrový motor Volkswagen. Vzduchom chladený motor, ktorý používal „chrobák“ VW-Käfer, pomohol Porsche 356 vyvinúť maximálnu rýchlosť 135 km/h. Jeho výkon bol spočiatku skromných 26kW (35 k). V rámci ďalšieho vývoja sa výkon motora postupne zvyšoval.
Zdvihový objem/valce: 1588 cm3/4-valcový
kW/k: 85/115
Roky výroby: 1959 – 1960
Počet kusov: –
Jaguar XK 140
V rámci rozvoja modelov uviedol Jaguar v roku 1954 na trh model XK 140. Popri technických modifikáciach (väčší výkon) sa objavilo veľa optických úprav, ktoré vynikajúco zvýraznili vtedajší vkus. Tvar karosérie bol mierne pretiahnutý, maska chladiča trocha zväčšená, tyče nárazníka zosilnené a interiér dostal jemnejšie črty.
Zdvihový objem/valce: 3442 cm3/6-valcový
kW/k: 140/192
Roky výroby: 1954 – 1957
Počet kusov: 8884
Ferrari 375 America
Takmer každé Ferrari bolo individuálnym unikátom, keďže Enzo Ferrari spolupracoval s viacerými špecialistami na výrobu karosérií. Preto sa z typu 375 America vyrobilo iba 12 kusov – osem karosérií vzniklo u Pininfarinu, tri u Vignala a jedna u Ghiu. Toľká individualita mala aj svoju cenu – väčšinu týchto automobilov si objednávali prominenti.
Zdvihový objem/valce: 2953 cm3/12-valcový
kW/k: 176/240
Roky výroby: 1957 – 1962
Počet kusov: 236
Lamborgini 350 GTV
Sláva automobilky Lamborghini je spojená s mužom, ktorého sen sa stal realitou: Feruccio Lamborghini už ako dieťa prejavoval záujem o technológiu a mechaniku. V roku 1959 začal vo vlastnej firme vyrábať traktory a s týmto finančným zázemím otvoril čoskoro automobilovú továreň. V roku 1963 sa tu zrodil prototyp prvého Lamborghini.
Zdvihový objem/valce: 3497 cm3/12-valcový
kW/k: 264/360
Roky výroby: 1963
Počet kusov: 2
Maserati A6 GCS
Po tom, čo Maserati v 30-rokoch minulého storočia vyrobil mnohé kvalitné pretekárske automobily, podnik sa v roku 1946 prvý raz zaoberal konštrukciou cestného športového vozidla – A6. Toto auto, ktoré malo od začiatku za základ dobre premyslený koncept, zostalo dlhý čas nosným pilierom modelového programu. Pravidelne zvyšovali zdvihový objem i výkon.
Zdvihový objem/valce: 1985 cm3/6-valcový
kW/k: 122/167
Roky výroby: 1953 – 1957
Počet kusov: –
Chevrolet Corvette
Keď vedúci konštruktér automobilky Chevrolet Duntov v roku 1955 vybavil Corvette vidlicovým osemvalcovým motorom, prvý raz bolo možné namiesto automatickej prevodovky objednať si trojstupňovú manuálnu. V roku 1956 sa dizajnéri rozhodli pre väčší facelift: Optické úpravy športovému vozidlu významne pomohli, a keď v roku 1958 zaviedli dvojité reflektory, vzhľad Corvette bol lepší ako predtým.
Zdvihový objem/valce: 4342 cm3/8-valcový
kW/k: 143/195
Roky výroby: 1956 – 1962
Počet kusov: 64 375